Hjem

Påsketur til England fra d. 24. marts til d. 1. april 2018

Turens 37 deltagere.

Lørdag den 24. marts

Vi stod på bussen ved sidste opsamlingssted i Fredericia kl.12:15. Allerede her kunne vi godt se, at vi var nybegyndere, i forkert tøj fra starten. Man møder jo op stort set klar i sit tur tøj, det man ikke har på allerede, ligger selvfølgelig øverst i tasken, så man nemt kan trække i det, og gå direkte på stranden, ved ankomst søndag morgen. Så ved vi det ;-)

Bussen kørte mod første stop ved grænsen, hvor vi i en næsten ”tom” Fleggaard (totalt proppet med mennesker i weekenden før påske), kunne ose rundt (vi fik 30 minutter) og tanke op til turen, med diverse søde sager og drikkevarer.

Efter møjsommeligt at have placeret alles indkøb, gik turen straks videre mod Hamborg hvor chauffør Michael afløste sønnike Flemming. Fra start kunne vi tydeligt mærke forventningerne til en god tur, på deltagerenes høje humør og den gode stemning.

Stop med aftensmadsspisning ca.18:30, derefter smagte vi lidt på grænsehandlen, mens vi blev sat ind i regler for nye medlemmer af Vestjysk Stenklub. Herunder bl.a. at dagens bedste fund udløser at man skal gi’ en omgang til alle, og at nye medlemmers bedste fund, skal afleveres til klubben. Regler som vi selvfølge åd råt og påtænker at efterleve ;-)

Så startede en ivrig og munter deling af røverhistorier fra tidligere ture, bl.a. den om at forlorne tænder også bliver (gen)fundet. Undervejs på turen, hiver Troels et mega stort forstørrelsesglas frem fra en taske og der går ikke mange sekunder før der bliver råbt fra bagerst i bussen; ”Ska du ha’ det med på toilettet Troels?”. Hvortil Troels tørt svarer, at han nok også skal finde pincetten frem.

Aften bliver til nat og de fleste forsøger at sove lidt. Henrik går dog hvileløst rundt i bussen og ”hvisker” med dem der stadig er ”vågne”. Morgenmad blev indtaget på færgen mod Dover og en efterfølgende lille skarp i bussen, til at vågne på.

Så tog vi lige en rask lille diskussion om hvorvidt klokken var 06:40 eller 07:40 da vi ankom til Dover. Sommertid i Danmark kombineret med tidsforskel, gør jo at det nærmest var umuligt at regne ud ;-)

Ca.40 minutter senere ankom vi til P-pladsen ved stranden i Folkestone. Her vælter alle ud af bussen, finder på mystisk vis deres grej i kaos, løber mod stranden og efterlader vores chauffør Michael med poser, kasser og tasker som er smidt i rabatten.
Linda Boisen

Stranden ved Copt Point i Folkestone

Søndag den 25. marts.

Vi ankom til Dover kl. 7 søndag morgen. Da det var skiftetidsdag fra vintertid til sommertid, sparede vi at stille på urene, men vi sparede ikke på snakkene om, hvorvidt der skulle stilles ure frem, tilbage eller slet ikke.
Bussen kørte direkte til stranden, hvor vi ankom i fin solrig morgendis.

På med støvler og udstyr, ad sti og afsted gik det. Vi kunne komme med bussen til hotellet kl. 16.15, så vi havde 9 herlige timer foran os. Jeg tror, at alle fandt meget og mange spændende ting.

Fx fandt Lisbeth den smukkeste ammonit, som desværre forsvandt i løbet af ugen. Jeg fandt en fin snegl i en krabbebolle. Mette fandt sine tænder og søpindsvin. Lone fandt bl.a. nogle pæne brachiopoder.
Der blev fundet mange belemnitter, brachiopoder, ammonitter, fosfatkugler, hajtænder, knusetænder og mindst tre knapkoraler. Der var desværre ikke afterstoning søndag, så jeg har lidt svært ved at huske, hvilke af mine billeder der kun viser fundene fra søndag. Jeg lægger dem op, og så må I bære over med mig, hvis jeg blander Sheppey og Folkestone lidt sammen…….

Det var dejligt at komme til hotellet sidst på eftermiddagen og selv om der ikke var en fælles samling endte det vist med alle fandt nogen at spise sammen med. Vi var mange grupper, der endte på den samme indiske restaurant, hvor vi spise søndagsbuffeten. Virkelig lækker mad til en rimelig pris. Efter et par glas vin med min roomie og dem fra naboværelset, gik jeg omkuld for først at vågne til en ny dag med dejlige oplevelser 8 timer senere.
Husket af Dorrit

Gault Clay fra Nedre Kridt der er ca. 96 millioner år. Fra dette ler blev de flotte ammonitter vasket frem af havet og regn.

Ammonit med flotte farver

Ammonit

The Carlton Hotel i Folkestone, som vi boede på under hele turen.

Afterstoning ude foran hotellet

Mandag den 26. marts
Der var annonceret afgang kl. 8, så alle deltagere mødte op i spisesalen i hotellets kælder til morgenmad kl. 7:30. Foruden toastbrød, smør, marmelade, cornflakes og kaffe/the var der også mulighed for English Breakfast med spejlæg, ristet tomat, stegt kartoffel, pølse og skinke. Bussen var parkeret godt 5 minutters gang fra hotellet og vi forlod Folkestone ca. 8:30. På Isle of Sheppey gjorde vi et kort stop ved Morrisons, et stort supermarked, hvor hver især havde mulighed for at proviantere til dagens tur.

Tilbage i bussen på den sidste del mod kysten introducerede Tage dagens destination, Hens Brook, og de mulige fossile fund. Vores chauffør Michael gjorde sit til, at vi blev sat af så tæt på stranden som muligt. Efter en kort gåtur med en meget flot nedstigning til stranden gik jagten i gang. Vejret var perfekt: blå himmel og solskin med få skyer, det var vindstille og havet næsten blikstille. Bortset fra os fossiljægere var der ikke mange andre mennesker på stranden, mens vi var der. Stranden var fyldt med sten og imellem dem kunne fossilerne ligge. I lerskrænterne kunne der findes fine gipskrystaller, som ikke var slidte af at have rullet rundt med strandstene. Deltagerne spredtes hurtigt, og nogle nåede at gå langt, mens andre koncentrerede deres søgning i små områder. I perioder var der langt imellem fossilerne, men en lokal besøgende havde forklaret nogle deltagere, at forholdene rent fossilmæssigt på stedet ville være bedre én måned længere fremme. Når strøm- og vindforhold ville have fjernet noget af alt leret, som nu lå ovenpå stenene. Så skulle fossil mængden blive større.

Vi mødtes alle igen kl. 16 ved bussen, og snakken gik om dagens oplevelser på turen tilbage mod Folkestone.
Traditionen tro var der afterstoning, da vi var tilbage på hotellet. Det var stadig lyst og ikke for koldt, så fremvisningen blev holdt udenfor ved nogle borde, der stod ved indgangen til hotellet. På ankomstdagen var der ikke blevet afholdt afterstoning, fordi mange havde været trætte efter køreturen og 1. dagens jagt ved Folkestone. Derfor blev de 2 dage slået sammen og vi kunne nu beundre hinandens fund fra Folkestone og Hens Brook.

I løbet af dagen var der ved Hens Brook blevet fundet forstenet træ, forstenet træ med pæleorm, snegle og muslinger i pyrit, frøkapsler bl.a. Nipa, hajtænder, rokketænder, sømus, fiskehvivler bl.a. fra makrel og tun og rokkehvirvler og gipskrystaller. Dagens bedste fund blev gjort af Bennedikte som fandt en stor flot tand fra makrelhajen Otodus. Hun havde spist sin frokost tæt på en lerskrænt og besluttede bagefter at se, om der var fossiler i leret bagved, hvor hun havde siddet. Da noget skinnede, troede hun, at det var en gipskrystal. Det viste sig dog at være emaljen på tanden, som havde reflekteret solens stråler.

Alle deltagere måtte selv sørge for at proviantere i Folkestone til næste dag, hvor vi skulle afsted allerede kl. 6. Det ville nemlig spare tid, hvis bussen kunne undgå at skulle stoppe undervejs. Tæt på vores hotel lå supermarkedet Sainsbury’s, så det var nemt og hurtigt at klare indkøbene.

Aftensmaden indtog jeg i hyggeligt selvskab sammen med nogle andre fra gruppen på en italiensk restaurant. Vi spiste noget dejlig mad, inden det blev tid til at returnere til hotellet og gå til køjs.

Mange tak til Henrik og Tage for at arrangere turen som vi alle kunne nyde.

Frantz Strange

London Ler som er ca. 53 millioner år. Fotoet er ved Hensbrook på Sheppey, hvor vi gik ned på første tur til øen.

De fleste fund blev gjort i rallet på stranden.

Der blev fundet en del krystaller af gips.

Bennedikte fandet en flot Otodus siddende i leret.

Konkretion med to fiskeryghvirvler.

Konkretion med træ og pæleormegange.

Tirsdag den 27. marts
Tidligt oppe, idet vi skulle køre kl. 6, da der var 4 timers kørsel til Barton on Sea. Morgenmaden blev nydt i bussen. Ea og Kurt deltog ikke, de ville have en shoppedag i Folkestone. Ea skulle bl.a. have nye gummistøvler…

Turen startede i regnvejr, alligevel var stemningen god og alle var forventningsfulde og spændte på hvilke fund dagen ville byde på. Efter den lange køretur var regnen stilnet af og alle kunne starte fangsten. Inge kronede dagen med en særdeles flot snegl, Athleta luctator. Tage, rokkehalepig, imponerende set og stor hajtand, Striatolamia?. Niels Hemmer, sværdfisk, Cylindracanthus rectus?. Anton, snegl, Clavilithes macrospira. Alle fik dog noget med hjem.

Vi skulle være på cafe Saporita kl. 15.30, hvor der ventede os fish and chips. Spist der før og det var lækkert som vi huskede det, remoulade med hjemmefra. Henrik betalte gildet!

Senest kl. 16.30 måtte vi forlade Barton, da Mikael skulle overholde køre/hviletiden.

Ti minutter efter hjemkomsten, var der afterstone, hvor vi beundrede de flotte fund. Aftenen sluttede med hygge og drinks i baren.

Tak til alle for en god dag, spændt på hvad morgendagen byder. Godnat!
Ragna Runge

Mellem Eocæn Barton Ler som er ca. 38 millioner år.

Tommy og Tage med et par fine fund.

Tage fandt disse. En stor komplet hajtand og en rokke pig.

Fine store snegle fundet af Inge og Anton.

E

Hvad leder de efter her. Støvler?

Hårdt arbejde at grave i leret på Barton.

På Cliffhanger cafe fik vi lækker fish and chips.

Afterstoning i hotellets bar.

Onsdag den 28. marts
Let regn – kø ud af Folkestone, det meste af køreturen ad mindre veje – flad marsklandskab omkring Rye med masser af får og lam på markerne. Pludselig lød det i højtaleren: ”Her har man en speciel slags får – de laver ståluld fordi jorden er så jernholdig”. Hvor FÅR de det fra…

Ruten gik også gennem Hastings langs strandpromenaden med imponerende huse og hoteller og masser af farverige forårsblomster. Den traditionelle statue af Dronning Victoria – ligeledes the Pieer med tant og fjas, amusements. Lidt af vores nationale fortid så vi også i form af en skulptur af stævnen af et vikingeskib.

Nedgang ad 130 trin – vandet var faldende – vi kravlede over nogle nedfaldne kridtblokke for at komme ud på stranden. Troels var utålmodig (!) og ville tage en short cut uden om en høfde. Ventede pænt på den lille bølge med det resultat at han alligevel valgte den store bølge. Resultatet var våde bukser og vand i støvlerne. Der blev hurtigt gjort nogle fund i for af en ammonit og en micraster . Der blev ledt både i flintblokkene og i de nedfaldne kridtblokke – et stykke henne af stranden dukkede der blokke af grønsand på. De indeholdt bla. Små ammonitter, små brachiopoder og en stor mængde skalrester af muslinger.

Efterhånden som vandet trak sig, kom store bænke af kridt til syne. Her blev der fundet søpindsvin og muslinger og i de smalle render mellem bænkene blev der plukket et par micraster. I kridtskrænten var nogle heldige at spotte en ammonit. Det trak flere til og endte med at der blev fundet ammonitter i forskellige størrelser. Hanne var heldig at spotte en del af en nautil, der stak ud af en kridtblok. Hun fik den heldigvis hel ud og viste den senere stolt rundt i bussen. Den er sart, da det er en kridtkerne, så det var ”nok se – men ikke røre”

Derudover blev der fundet: 2 hajtænder, flere ammonitter i forskellige størrelser og udgaver, muslinger brachiopoder og svampe, søpindsvin – især micraster, koraller, glassvampe, søliljer og belemenitter. Fremhæves skal også Dortes fine ammonit og Antons aflange ammonit (turrilites costatus). De mange flintblokke ved jeg ikke hvor stammer fra – der var ikke spor af flintbånd nogle steder i kridtet.

Køreturen gik hjemad i flot solskinsvejr, fin udsigt til den hvide mølle i Rye og den lange promenade i Hastings. Der var fri mobning og hygge i bussen!

For nogles vedkommende sluttede aftenen med dejlig mad på Portofino – og derefter flydende på The Chambers i selskab med flere fossilsamlere – de var nemme at kende på deres meget iøjnefaldene røde kinder og glade øjne.

Troels , men nu mest Inge Lise

Kridttids klinten Beachy Head ved Eastbourne, som er ca. 98 millioner år. Øvre Grønsand og West Melbury Chalk Fm.

Der blev fundet en del ammonitter. Dette eksemplar på 10 cm, blev fundet af Dorthe

Glassvampe var der mange fine eksemplarer af.

Selvom der ikke er flint i selve klinten, blev der fundet en del fine micraster søpindsvin bevaret i flint.

Stor fin musling bevaret i kalk.

Stor begejstring over Hannes flotte nautil

Torsdag den 29. marts

Vi stod op til fuld sol, vi kunne sove "længe" for bussen kørte først kl 9! Vi kom godt afsted og kørte mod Sheppey.
Der handlede vi i et rigtig godt supermarked på Sheppey. Vel ankommet fik vi taget GRUPPEBILLEDET.
Vandet var ikke trukket helt nok tibage, så vi kunne komme forbi den første pynt. Men så kunne vi hygge os med madpakken. Mens vi ventede, blev der også fundet nogle flotte ryghvirvler. Endelig kom der gang i tilbageløbet af vandet, vi kom forbi den første pynt og den næste, hvor der ligger bunkers og flyder i tidevandet.

Man "sejlede" rundt i leret på stranden, det var vildt "fedtet", der var umiddelbart ikke så meget, vi kunne finde! Der var nogle meget flotte "forstenet træ med ormegange i", gipskrystaller og frugter/skaller. Spændende område, vi gik langt langs kystens lerskrænt, skrabede efter hajtænder, snegle, søpindsvin osv. Så regnede det , "det stod ned i stænger", og vi gik tilbage, i silende regn. Men så fik vi da vasket regntøjet ! Der blevet fundet en del hajtænder, skildpaddeknogler og meget meget mere. Det var fantastisk at se alle fundene, da vi holdt "after stoning" på hotellet, da vi kom hjem! Det var en dejlig oplevelse at være der, trods vejret .Vi skulle vist alle have tøj hængt til tørre efter den dag.

Referanten er taknemmelig over at have været med!
Mange hilsner Ida

Warden Point.

Konkretion med træ og pæleormegange

Fredag den 30. marts

I dag havde vi fri, bussen skulle ikke køre p.g.a køre-hviletid så dagen var
Til fri disposition. Nogle gik på stranden og andre gik på bytur. I løbet af
Formiddagen begyndte det at regne så dem der var på stranden blev både
Våde og kolde,dem der var på bytur gik på cafe eller pub.

Kl 19 mødtes vi alle på restaurant portofino,hvor vi ventede 2 timer på maden
På trods af vi havde reserveret. Efter et dejlig måltid var der flere der gik på pub
Og fik en enkelt øl. Endnu en dejlig dag i det bedste selvskab var slut.

En stor tak til alle for hyggeligt samvær.

Venlig hilsen Benedikte

Kasse med lidt blandet fra denne dag på Copt point.

Konkretion med træ.

Lørdag den 31. marts
S-Endelig en morgenstund hvor man, også, kunne få sin skønhedssøvn!! Kufferterne var pakket og kun tandbørsten manglede. Engelsk morgenmad er en sag for sig, men den giver en god ballast før dagens strabadser. Kvart i ti smækkede vi døren til ’væggelusene’, hvorefter dagens motion ventede. To gange hurtigtrav med sportstasker, plastickasser og diverse pakkenelliker. Som vanlig, lidt postyr omkring læsning af bussen….sådan skal det være!!

Bussen kørte først kl. 14, så tid til bytur. Det fugtede en smule, så vi osede os gennem boghandlere, antik- og genbrugsshops. Midt på gaden vejrede EU-flaget, folk protesterede mod Brexit! Sidste fish and chips blev fortæret på Papa’s, ikke mere friture i en rum tid…

Afgang Folkestone, et sidste blik henover promenaden, de gamle victorianske bygninger, smukke…men havde set bedre dage. Vuet ud over havet og farvel til uret med den franske tidsberegning.

Ingen problemer i tolden…og det bedste, vi kom med en tidligere færge. Rolig overfart med de smukke mægtige kridtformationer i baggrunden. Good-bye til U.K.

Skræmmende og tankevækkende at køre fra Calais – følte sig hensat til en svunden tid med dobbelt pigtrådsafspærring og andre sikkerhedsforanstaltninger. Her ikke for at holde mennesker inde, derimod ude…!!

Stilheden var næsten øredøvende i forhold til udrejsen, kun afbrudt af snorkelyde og sporadisk hosten…influenzaen have tag i nogle. –Bortset fra bagenden af bussen, der gik der lidt ’agurk i grøntsagsskuffen!

Tak for en dejlig tur med rigtig god stemning og humør….

Søndag den 1. april

Turen gennem Tyskland, med chauffør skift nær Hamborg for at overholde køre-hviletid, gik fint uden problemer med køer. I Nordtyskland kunne man se et tyndt lag sne udenfor som tegn på, at vejret her har været køligere, end vi oplevede i England. De fleste fik sovet på turen hjem. De første rejsedeltagere – herunder undertegnede – steg af den tungtlastede bus i Fredericia. Ankomst tidspunktet passede perfekt med togafgang nordpå. Vi siger tak for sikker kørsel og godt humør til vores chauffør Mikael. Endelig skal Henrik have tak for planlægning af turen til de spændende lokaliteter, hvor der var plads til, at vi alle kunne gøre nogle fund. Tak til Tage for informationerne om fundmulighederne, før vi gik ud på stederne. Henrik, Tage og flere andre af turdeltagerne hjalp os med at bestemme vores fund på turen. Vi er mange, der ser frem til en ny tur til spændende fossil lokaliteter næste år.
Niels Sandal

Copyright © 2006 Vestjysk Stenklub.