Vestjysk Stenklub
for amatørgeologer.

Hjem

Tur til Gotland

Klubtur fra 6. til 12. maj 2013 med mange fund af fine koraller, armfødder, bryozoer, stromatoporider mm.
af Henrik Madsen

Turen havde 12 deltagere, som kørte i tre privatbiler. Vi ankom på tre forskellige tidspunkter. Nogle kom søndag aften, mens os i Toyotaen ankom sent mandag aften, og den sidste bil ankom tirsdag ved middagstid.

Alle de forskellige lag på Gotland er fra Silur-tiden, hvor de ældste lag er ca. 440 millioner år gammel. De lokaliteter vi besøgte var fra flere forskellige "lager" som det kan ses på kortet.

Vi boede i nogle fine små hytter, hvor vi også kunne lave mad.

Første lokalitet var Högklint lidt syd for Visby. Lagene som vi undersøgte var kalkstensbænke skiftevis adskilt af bånd af mergel. Det var primært i det friske nedfaldne materiale vi samlede.

Efter formiddagslokaliteten tog vi til Tofta for at se om skydeområdet var åben. Det var der, så vi kørte gennem øvelsesområdet til en lille p-plads tæt på stranden. Der blev hurtigt fundet fossiler og turlederne fortalte om navne som balletsko, abefjæs, dametasker, kohorn, knapkoraler, fejbakker. Navne som afdøde Møllemor, der var medlem af Jysk Stenklub, kaldte fossilerne.

Onsdag formiddag tog vi til Sigsarve. På denne lokalitet blev der også fundet mange fine fossiler. Efter formiddagsturen tog vi tilbage til hytterne, som ikke var langt lokaliteten. Det var for at spise frokost, og efter en times tid skulle vi så vidre igen. Toyotaen kørte forrest og de andre to biler fulgte efter.
Det gjorde de ihvertfald de første par km.

Toyotaen kørte sydpå ad hovedvej 149 mod Nyhamn, men ikke langt nede af vejen mistede vi de andre to biler af syne. Da vi kom til frakørselen til Nyhamn holdte vi og ventede. Og ventede......Da vi havde holdt der i et stykke tid blev vi enige om at vi nok hellere måtte vende om og se hvad der var galt, for der måtte være sket et eller andet. Vi kørte helt tilbage til hytterne i Lickershamn uden at se skyggen af de andre to biler. Igen kørte vi ud til Nyhamn og denne gang helt ned til stranden. Stadig uden at se skyggen af de andre to biler. Så fik vi en sms fra de andre, som spurgte hvor vi var. Vi kunne jo kun svare, at vi var på det aftalte sted. Det viste sig at bilen som kørte bag os havde fulgt en anden rød bil og bagtroppen naturligvis bare fulgte efter. Den røde svenske bil var kørt mod øst. og hastigheden blev efterhånden så høj at de ikke længere kunne følge med, men da var de også kørt tværs over Gotland :-)

De nåede dog frem til Nyhamn og fandt også nogle af de mange fine brachiopoder der var på denne lokalitet.

Torsdag formiddag tog vi igen ud til Tofta og samlede flere fine fossiler, men ved middagstid kom der en ordentlig tordenbyge. Mens bygen stod på spiste vi vores medbragte mad i bilerne.

Vi kørte herefter til Västergarn som var en lille lokalitet med mange fine brachiopoder og nogle enkelte små haleskjolde fra trilobitter. Vejeret var igen blevet godt og vi blev næsten helt tørre igen.

Ved Blåhäll samlede vi igen en del koraller og brachiopoder og der blev også fundet et par fine trilobitter.

Djupvik var den næste lokalitet vi besøgte, men her var det højvandet , så det var ret sparsomt hvad der blev fundet på dette sted. Herefter to de fleste hjem, men os i Toyotaen tog til et sted der hedder Valve, hvor vi fandt mange af de små brachiopoder der kaldes for balletsko.

Fredag formiddag besøgte vi Visby. I Visby finder man huse flere tider og byen er optaget på UNESCO´s liste over verdens kulturarv, fordi den er Nordeuropas bedst bevarede middelalderby. Nogle besøgte byens museum, der også havde et lille afsnit med øens geologi.

Grogarnsberget der ligger på østsiden af øen, var også et spændende sted.
Her fandt vi ret mange snegle og muslinger.

Rauker på 3 til 4 meter i højden nord for Ljugarn. Der var lidt løse søliljestilke, men ellers var de fastsiddende i de massive blokke, hvor der også sad nogle imponerende store stromatoporider.

Jungfrun ved Lickershamn

Lickershamn N.

Drypsten i Lummelundagrottona.

På færgen fra Visby til Oskarshamn meldte trætheden sig. Godt nok var vi tidligt oppe denne søndag, men det var vist trætheden ovenpå fossiljagternes anstrengelser.

Plade med mange med koraller og brachiopoder var hyppige på flere lokaliteter. Viste eksemplar er fra Sigsarv. 13,0 cm

Stromatoporider fra Tofta, men kunne findes på næsten alle lokalitererne i mange forskellige størrelser. 23,0 cm

Kædekoral fra Lickershamn. 10,0 cm

Firkantkoral fra Tofta. 3,0 cm

Sølilje fra Högklint. 9,0 cm

Brachiopod "balletsko" fra Högklint 8,0 cm

Musling fra Grogarnsberget 6,0 cm

Grenet mosdyr koloni fra Högklint. 6,0 cm

Snegl fra Grogarnsberget. 6,0 cm. Disse snegle var ret hyppige på denne lokalitet, hvor der også var andre arter.

Trilobithale fra Västergarn 1,0 cm.

Copyright © 2013 Vestjysk Stenklub.